Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU chystá zásadní změny v řidičských průkazech, staří i mladí půjdou od volantu řady aut
21.9.2023 | Petr Prokopec
Lze to vnímat také jako potvrzení toho, že Brusel s elektromobilitou pro všechny opravdu nepočítá. Pokud návrh v jeho aktuální podobě bude přijat, mladší řidiči za volant bateriových aut vůbec nebudou moci usednout.
Možná si vzpomenete na velkoústá prohlášení řady výrobců, která se začala objevovat po příchodu nového milénia. Automobilky se tehdy nechaly opít vidinou pokročilých asistentů a systémů autonomního řízení natolik, že začaly slibovat vymýcení fatálních, pokud ne rovnou skoro jakýchkoli nehod. Po utracení mnoha miliard ovšem zjistily to, co bylo jasné již od počátku - tedy že svět je příliš chaotickým místem na to, aby si s ním sebepokročilejší algoritmus poradil lépe než člověk. Z někdejších závazků se tak rázem staly jen vize, k jejichž naplnění nedošlo. Připomeňme, že třeba Volvo si kdysi dalo za cíl, že v jeho vozech v roce 2020 nezemře jediný člověk. Neklaplo to a rozhodně ne k našemu překvapení - už v roce 2011 jsme to označili za utopické.
Nově se nicméně dohasínající pochodně chopila Evropská unie. Ta má svou vlastní Vision Zero, dle které by - tentokrát do roku 2050 - měl být rovněž zredukován počet smrtelných nehod na nulu. Zasadit se o to mimo jiné mají nové směrnice související s vydáváním a platností řidičských průkazů. To by mohl být chvályhodný krok, kdyby na něm stejně jako obvykle nepracovali primárně lidé, kteří nemají ani vzdělání, ani zkušenosti potřebné k jakkoli kompetentním krokům.
Za návrhem stojí komise vedená zelenou francouzskou političkou Karimou Delli. Ta by velmi ráda do budoucna rozdělila hlavně řidičské oprávnění skupiny B na další podskupiny. Do první by spadali začínající motoristé, kteří by mohli usednout pouze za volant aut vážících méně než 1 800 kg. Zároveň by ani na dálnici nemohli jet více než 90 km/h, což by především dálnice učinilo rizikovějším místem - není to rychlost, ale rozdíl v rychlostech, která způsobuje komplikace.
Nejde ale o jediné omezení, začínající řidiči by totiž měli zakázáno také usedat za volant mezi půlnocí a šestou ranní. Komise přitom navrhuje, aby na případné hříchy byly navázány velmi tvrdé tresty. Zjevně si ale již neuvědomuje, že třeba parta mladistvých se může v zimě vracet z hor a následně někde na několik hodin uvázne v koloně. Co poté mají tito lidé dělat, když na zprůjezdnění vozovky dojde až po půlnoci? Přespat na místě? Nebo auto dotlačit do hotelu? Na to již v návrhu pamatováno není.
Stejně tak komise očividně tápe i v případě zmíněného hmotnostního limitu. Přes ten se totiž dostává i řada relativně malých aut, stačí jim dát elektrický pohon. Pro připomenutí - 1,8 tuny má i takový VW ID.3, Škoda Enyaq už váží snadno 2,1 tuny, zejména energetická hustota baterek je prostě pořád tristní. Přitom EU prosazuje, aby se od roku 2035 neprodávalo již nic jiného než bateriová auta. Znamená to ovšem, že s těmi budou spojené výjimky? Poté ovšem návrh nemá vést k navýšení bezpečnosti, nýbrž pouze k ještě větším rozdílům ve společnosti.
Návrh necílí jen na nováčky, ale rovněž na seniory. Počítá totiž s tím, že po šedesátce bude váš řidičák platit sedm let, po sedmdesátce pět let a po osmdesátce pouhé dva roky. Jakmile jeho platnost vyprší, musíte kvůli jejímu obnovení absolvovat přezkum. Ten jde nicméně na vaše náklady. Komise tak zjevně žije s pocitem, že důchodci mají peněz na rozhazování, a proto je hodlá patřičně pumpnout. Nejde totiž jen o samotné oprávnění, ale i lékařský a psychologický přezkum. Pokud neuspějete, jdete od volantu, pokud na neustálé přezkumy nebudete mít, skončíte stejně.
Pomalu tak nezbývá nic jiného než doufat, že EU přijde na smrtonosnost svých nápadů dřív, než její nesmyslné návrhy stihnou zdevastovat starý kontinent natolik, že konstruktivní náprava nebude reálně možná. Jak moc je to pravděpodobné, posuďte sami...



EU požaduje, aby do budoucna lidé mladší 21 let nemohli řídit auta těžší než 1 800 kg. A zároveň nebudou moci jezdit ani na dálnicích více než 90 km/h. To ovšem povede jen k vyšší nehodovosti, i když návrh má vést k redukci fatalit na úplnou nulu. Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR, CC0 Public Domain
Zdroj: Krone Zeitung
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 4 hodinamiStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
- Jediný motocykl Kove vyhrál, 15. Svoboda, Novotný out včera 16:54
Nejnovější články
Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 2 hodinamiChtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
před 3 hodinamiČíňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
před 5 hodinamiVolvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
před 7 hodinamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 13:26 - HondaMan
- Rychlodotazy 03.31. 07:00 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.30. 22:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 03.30. 22:41 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.30. 22:25 - Brus
- Mercedes - auto pro masy 03.30. 17:19 - pavproch
- Rady k výběru auta? 03.29. 14:54 - SRQ89
- Detektory policejních radarů 03.29. 14:13 - pavproch